onsdag den 21. maj 2008

Storke i Bergenhusen



I week-enden (17-18), var vi på en tur til Syd-Slesvig for at kigge på Storke. I vinters sad jeg og spottede fugle på nettet, og en side jeg jævnligt tjekker op på er http://www.storkene.dk/ (Prøv den). Det er en nystartet forening (2007) der arbejder for at få storken frem i antal, i Danmark. Og da jeg den dag var inde og kigge, så jeg at de arrangerede en tur på Storkekig i Bergenhusen en week-end i maj. Prisen var absolut ok (925,-) med bus, overnatnig og morgenkomplet + storkegaranti.....så den var Anita og jeg med på. Vi tog afsted fra Tåstrup i en fuld bus lørdag kl 9 med retning mod Tyskland. Med på turen, var selvfølgelig hele bestyrelsen fra Storkene.dk, en flok entusiastiske herlige fyre, samt Hans Skov fra DOF storkegruppe og en af danmarks fremmeste storkeeksperter, og tillige ekspert i alle de slag der har været omkring grænseområdet fra middelalderen og frem. Han fortalte mange spændende ting under hele turen.....han vidste stor set noget om samtlige områder vi kørte i........meget spændende og interresant...Jeg bukker mig dybt i støvet for den slags mennesker, der har så meget viden,,,,,,uden at være ældre end jeg,, fantastisk.............jeg skal starte forfra hver morgen når jeg vågner,,,,først skal jeg lære at se,,så gå osv osv.

Men tilbage til det oprindelig, turen gik til RensBurg, hvor vi skulle overnatte, men med stop diverse steder, blandt andet Dannevirke, som Hans kunne fortælle en del om. Hvordan de større slag var foregået, samt funktionen af volden der strækker sig over 14 km igennem landskabet. Iøvrigt så vi i et telt at de vr ved a restaurere den gamle vold, et murværk fra 1100,,,,,det var godt nok nogle gamle murbrokker,,,,men de er der sgu endnu....de ku den gang,,se hvor meget lo.. der bliver bygget idag :-)

Ud over Dannevirke, gjorde vi så stop ved nogle enkelte storkereder på vejen ned til hotellet.

Efter ankomsten, fik vi luffet vores bagage på værelserne, hvorefter der var en lille time til spisning. En lille tur i nabolaget og så tilbage til en fin buffet med godt tysk øl. Maden var i top, intet at klage over der, og nogle hyggelige timer med fællessang og snak over bordene....alletiders.

Søndag, morgenbuffet, igen i top, og så ud til Bergenhusen.......Bergenhusen er en lille landsby med omkring 700 indbyggere og 13 beboede storkereder,,,,,helt vildt. Jeg fik på den første halve time, set flere storke end jeg havde set i hele mit liv,,,,,,,,,,det var ubeskriveligt..........jeg får det som en lille dreng inden i, når jeg oplever såden nogle ting,,,,,jeg bliver helt "nøøøøøøj mand",,. Jeg vil helt klart anbefale at tage derned i perioden vor storkene er der, det er et særsyn....Det er sølle 50 km i fugleflugtslinie dertil,,,alene køreturen er det værd,,,,at se de grønne enge så lang øjet rækker, er anderledes og smukkere end vores opdyrkede marker, der nærmest efter sådan en tur, føles som en skamplet på naturen. Efter nogle timer rundt i Bergenhusen og 300- 400 billeder i kameraet, skulle vi så ha endnu en glimrende buffet....og endnu engang kunne vi igen mætte forlade maden med et smil om munden,,,,,,,og lidt saurfleisch i mavsen,,,,,,,det smagte rigtig godt....det skulle jo prøves, nu det var der :-) Og så gik det eller hjemad, med et par stop ved et par redder bygget på gamle kornsiloer og lignende......og selvfølgelig flere spændende fortællinger fra Hans. Kanontur....jeg savnede kun, at kunne sidde alene og vente på lige netop det specielle billede,,,der hvor fuglen ryster fjer,,,lander eller letter,,,,men dem kører jeg ned og tager på et andet tidspunkt,,,,for der skal vi da ned igen og måske igen, igen.....................

Klart anbefalesværdigt........................Men besøg lige http://www.storkene.dk/ det fortjener de.

De gør et godt stykke arbejde.

Og så er der under 2 mdr, til vi flytter :-) måske vi skal ha en storkerede med tiden,,,de har vist sig i området i år.


Gør ikke imorgen, hvad du kan gøre i dag.......................

1 kommentar:

Kim og Anette sagde ...

Hej Søren jeg tillader mig lige at linke til din blog, da jeg synes at det er nogle vildt gode billeder du tager.
Hilsen Anette.
www.123hjemmeside.dk/Bakkehuset
www.purreskoven.dk